tisdag 19 juli 2011

Symaskin

Försöker få mig att fungera ihop med min symaskin.
Det går inte riktigt. Inte bara för att vissa funktioner, som tex spolningen, inte fungerar för mig med reumatiska händer. Tvåhandsgrepp med två runda rattar som ska vridas för att koppla loss frihjulet. Fastnar en tråd i spolhuset eller om man ska göra rent, då behövs skruvmejsel, inga enkla snäppfästen där inte.
Kåpan som ska skydda trådmataren är så klumpigt stor så man ser inte vad/var man syr, för att inte tala om att få i tråden i det alltid lilla ögat på nålen. Tråden åker dessutom ur nålen varje gång man startar en ny söm om man inte har minst 2dm tråd framdragen, då får man än en gång träna på att försöka trä i nålen.
Den gör inte heller som jag vill, ingen autostopp i högt läge, vilket gör att jag hela tiden måste vrida ner och upp nålen manuellt. Det går inte att sy med den precition jag vill.
Saknar min gamla maskin som fick elfel efter 20 års trogen tjänst. Köpte denna för att ha något att sy på medan jag funderade på vilken maskin jag behöver.
Nu är det dags för en ny, frågan är bara hur avancerad ska den nya vara. Ska jag tex kunna brodera på den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar